D
et kan bli så att vi får nya regler för köp av levande djur, i vart fall när det gäller försäljning till konsumenter. I september 2020 ska en utredning redovisas i frågan.
Konsumentköplagen är speciell bl.a. såtillvida att fel som visar sig inom 6 månader från köpet anses ha förelegat i "varan", dvs. hästen, vid köpet. Lagens tvingande karaktär innebär också det är svårt att med effektiv verkan friskriva sig från fel i hästen.
I maj kom ett nytt EU direktiv 2019/771 om vissa aspekter på avtal om försäljning av varor (varudirektivet). Direktivet upphäver det tidigare gällande direktivet på området (1999/44/EG). Direktivet gäller bl.a. vilka krav som en konsument kan ställa på en vara. EU:s medlemsländer får undanta direktivet från försäljning av levande djur.
Detta har medfört att regeringen har tillsatt en utredning som bl.a. ska överväga om köp av levande djur helt eller delvis bör undantas från tillämpningen av de regler som genomför direktivet liksom om andra åtgärder bör vidtas för att få till stånd en ordning som är ändamålsenlig för både näringsidkare och konsumenter (Dir. 2019:45).
Riksdagen har tidigare tillkännagivit att regeringen bör initiera överväganden om reglerna i Konsumentköplagen för köp av levande djur är ändamålsenligt utformade (bet. 2016/17:CU12 punkt 6, rskr. 2016/17:209), vilket man alltså nu gör.
Dan Nordenberg
et kan bli så att vi får nya regler för köp av levande djur, i vart fall när det gäller försäljning till konsumenter. I september 2020 ska en utredning redovisas i frågan.
Konsumentköplagen är speciell bl.a. såtillvida att fel som visar sig inom 6 månader från köpet anses ha förelegat i "varan", dvs. hästen, vid köpet. Lagens tvingande karaktär innebär också det är svårt att med effektiv verkan friskriva sig från fel i hästen.
I maj kom ett nytt EU direktiv 2019/771 om vissa aspekter på avtal om försäljning av varor (varudirektivet). Direktivet upphäver det tidigare gällande direktivet på området (1999/44/EG). Direktivet gäller bl.a. vilka krav som en konsument kan ställa på en vara. EU:s medlemsländer får undanta direktivet från försäljning av levande djur.
Detta har medfört att regeringen har tillsatt en utredning som bl.a. ska överväga om köp av levande djur helt eller delvis bör undantas från tillämpningen av de regler som genomför direktivet liksom om andra åtgärder bör vidtas för att få till stånd en ordning som är ändamålsenlig för både näringsidkare och konsumenter (Dir. 2019:45).
Riksdagen har tidigare tillkännagivit att regeringen bör initiera överväganden om reglerna i Konsumentköplagen för köp av levande djur är ändamålsenligt utformade (bet. 2016/17:CU12 punkt 6, rskr. 2016/17:209), vilket man alltså nu gör.
Dan Nordenberg