1. Fel i köpt häst upptäcks
En tid efter hästköpet upptäcks själva felet. Det börjar med att hästen kanske är halt eller öm i ryggen. För att ett fel ska kunna göras gällande mot säljaren krävs det att felet fanns före köpet och att köparen inte bort ha upptäckt felet före köpet, dvs. felet ska ha varit dolt.
En juridisk trixighet är om felet är hältan eller själva orsaken till hältan, t.ex. en röntgenförändring. I princip kan man säga att det är själva orsaken som utgör felet, men denna gräns är ganska flytande. Det finns exempel i domstolspraxis att en köpare anses ha reklamerat för sent när man inte har reklamerat vid upptäckt av symtom, utan fortsatt att utreda symtomen till man hittat orsaken och först då reklamerat. Det finns vissa fall där själva felet, t.ex. Kissing spine, finns hos fullt friska och fungerande hästar. Ofta talar man då om att hästens problem måste ha klinisk signifikans, dvs. att förändringen verkligen orsakar en nedsatt användbarhet. En fråga som är intressant i dessa sammanhang är ryttarens effekt på hästen. Det är ju ganska vanligt att en fullt fungerande tävlingshäst plötsligt får en massa problem efter försäljning till en oerfaren ryttare.
Ett fel i köprättslig mening är enkelt uttryckt hästen inte kan användas till avsett ändamål. Det kan vara fråga om att hästen såldes som tävlingshäst men bara kan användas till promenadridning. Ofta blir det i hästmålen tvistigt hur ändamålet med hästen uttrycktes från ömse parter före köpet. Det torde i och för sig inte krävas att begränsningen i användbarheten är bestående för all evighet, men ett fel som snabbt går att rätta till kan många gånger begränsa köparens möjligheter till s.k. påföljder. För att få häva köpet krävs t.ex. att felet är "väsentligt".
Förr eller senare hör i alla fall köparen av sig till säljaren och framställer en reklamation. Det duger inte att bara tala om att "hästen är halt". Detta utgör inte en reklamation i köprättslig mening. Tyvärr förväxlar en del advokater och juridiska ombud s.k. "neutral reklamation" med att köparen inte skulle behöva tala om att köparen vill göra för påföljder gällande. Men det krävs inte att köparen berätta precis vad man vill göra gällande mot säljaren, t.ex. häva köpet eller begära skadestånd. Detta kan köparen nämligen i viss mån ändra på senare i processen.
Inom vilken tid reklamation ska framställas är också något varierande beroende på omständigheterna. Det är ganska vanligt att det framställs invändningar om för sen reklamation i hästmål. En till två månader från det att felet upptäcks är oftast tillräckligt snabbt. Enligt konsumentköplagen är en reklamation inom två månader alltid i rätt tid. Blir det uppåt fyra månader börjar det bli tajt. Stundom godtar rätten att det finns ursäktliga omständigheter varför en reklamation har dröjt. I vissa säregna fall behövs faktiskt ingen reklamation. Därtill finns det särskilda preskriptionstider från köpetillfället. Beroende på om konsumentlagstiftningen är tillämplig eller inte måste ett fel reklameras två eller tre (konsument) år efter köpet. Även i dessa fall finns vissa undantagssituationer om köparen förfarit grovt vårdslöst eller i strid med tro och heder.
I sammanhanget bör nämnas att det förutom reklamation i princip också krävs en regelrätt hävningsförklaring för det fall köparen vill häva köpet. Denna behöver dock inte framställas samtidigt som reklamationen även om det också ofta förekommer.
En tid efter hästköpet upptäcks själva felet. Det börjar med att hästen kanske är halt eller öm i ryggen. För att ett fel ska kunna göras gällande mot säljaren krävs det att felet fanns före köpet och att köparen inte bort ha upptäckt felet före köpet, dvs. felet ska ha varit dolt.
En juridisk trixighet är om felet är hältan eller själva orsaken till hältan, t.ex. en röntgenförändring. I princip kan man säga att det är själva orsaken som utgör felet, men denna gräns är ganska flytande. Det finns exempel i domstolspraxis att en köpare anses ha reklamerat för sent när man inte har reklamerat vid upptäckt av symtom, utan fortsatt att utreda symtomen till man hittat orsaken och först då reklamerat. Det finns vissa fall där själva felet, t.ex. Kissing spine, finns hos fullt friska och fungerande hästar. Ofta talar man då om att hästens problem måste ha klinisk signifikans, dvs. att förändringen verkligen orsakar en nedsatt användbarhet. En fråga som är intressant i dessa sammanhang är ryttarens effekt på hästen. Det är ju ganska vanligt att en fullt fungerande tävlingshäst plötsligt får en massa problem efter försäljning till en oerfaren ryttare.
Ett fel i köprättslig mening är enkelt uttryckt hästen inte kan användas till avsett ändamål. Det kan vara fråga om att hästen såldes som tävlingshäst men bara kan användas till promenadridning. Ofta blir det i hästmålen tvistigt hur ändamålet med hästen uttrycktes från ömse parter före köpet. Det torde i och för sig inte krävas att begränsningen i användbarheten är bestående för all evighet, men ett fel som snabbt går att rätta till kan många gånger begränsa köparens möjligheter till s.k. påföljder. För att få häva köpet krävs t.ex. att felet är "väsentligt".
Förr eller senare hör i alla fall köparen av sig till säljaren och framställer en reklamation. Det duger inte att bara tala om att "hästen är halt". Detta utgör inte en reklamation i köprättslig mening. Tyvärr förväxlar en del advokater och juridiska ombud s.k. "neutral reklamation" med att köparen inte skulle behöva tala om att köparen vill göra för påföljder gällande. Men det krävs inte att köparen berätta precis vad man vill göra gällande mot säljaren, t.ex. häva köpet eller begära skadestånd. Detta kan köparen nämligen i viss mån ändra på senare i processen.
Inom vilken tid reklamation ska framställas är också något varierande beroende på omständigheterna. Det är ganska vanligt att det framställs invändningar om för sen reklamation i hästmål. En till två månader från det att felet upptäcks är oftast tillräckligt snabbt. Enligt konsumentköplagen är en reklamation inom två månader alltid i rätt tid. Blir det uppåt fyra månader börjar det bli tajt. Stundom godtar rätten att det finns ursäktliga omständigheter varför en reklamation har dröjt. I vissa säregna fall behövs faktiskt ingen reklamation. Därtill finns det särskilda preskriptionstider från köpetillfället. Beroende på om konsumentlagstiftningen är tillämplig eller inte måste ett fel reklameras två eller tre (konsument) år efter köpet. Även i dessa fall finns vissa undantagssituationer om köparen förfarit grovt vårdslöst eller i strid med tro och heder.
I sammanhanget bör nämnas att det förutom reklamation i princip också krävs en regelrätt hävningsförklaring för det fall köparen vill häva köpet. Denna behöver dock inte framställas samtidigt som reklamationen även om det också ofta förekommer.